keskiviikko 30. kesäkuuta 2010

Tehtävä 1 Visio liiketoiminnan strategisessa suunnittelussa

Pohdi, mikä merkitys on yrityksen visiolla (liiketoiminnallisilla tavoitteilla) sähköisen liiketoiminnan strategisessa suunnittelussa? Mitä yrityksen e-strategian tulee vähintäänkin sisältää?

Strategiat luodaan tavoitteiden ja päämäärien saavuttamiseksi sekä visioiden toteuttamiseksi. Visio kertoo, mitä yritys haluaa tehdä tulevaisuudessa ja se voi olla kasvu-, muutos- tai kannustava visio. Michael Porterin liiketoimintastrategiamallin mukaan yritys tai organisaatio voi periaatteessa valita kolmen strategisen suuntautumisen välillä; erilaistaminen, kustannusjohtajuus tai fokusointi.

Sähköisen liiketoiminnan tulee tukea yrityksen liiketoimintastrategiaa ja yrityksen liiketoimintastrategian tulee hyödyntää sähköistä liiketoimintaa. Sähköisen liiketoiminnan strategia perustuu siis yrityksen liiketoiminta- ja tietojärjestelmästrategiaan. Sähköisen liiketoiminnan strategian voidaan katsoa olevan menetelmien ja toimien suunnittelemista siten, että ne tuottavat yritykselle strategisen aseman kilpailijoihin nähden. Sähköisen liiketoiminnan strategia jaetaan usein neljään eri osa-alueeseen: alihankkijat, asiakkaat, uudet liiketoimintamahdollisuudet sekä teknologia. Jos taasen puhutaan sähköisestä kaupankäynnistä, tulisi suunnitelman vastata neljään kysymykseen:

- Miksi? Mikä on sivustojen tarkoitus? Miten tukee yrityksen toiminta-ajatusta?

- Kenelle? Tavoitellaanko nykyisiä vai uusia asiakkaita? Asiakaskunta koostuu kuluttajista vai yrityksistä?

- Mitä? Mitä tuotteita/palveluita tarjotaan ja miten ne esitetään?

- Miten? Mitkä ovat resurssit ja aikataulu sekä mitkä ovat yhteistyömahdollisuudet ja kilpailijat? (www.tieke.fi)

Sähköisessä liiketoiminnassa hyödynnettävät järjestelmät ovat monimutkaistuneet teknisesti ja vaativat aina enemmän liiketoimintaprosessien ymmärtämistä ja järjestelmien integrointia osaksi muita järjestelmiä kuten markkinointi, asiakashallinta, taloushallinto ja toiminnanohjaus.

Sähköinen kaupankäynti on luonut myös tarpeen markkinoinnin tehokkaalle kohdistamiselle. Sähköinen liiketoiminta itsessään sisältää strategian, kilpailun, brändin/imagon, laadun (asiakkaiden kuuntelu ja arvoketjut) ja kulttuurin (Phillips, P. 2003, 40-41.) Sähköiset liiketoimintasuunnitelmat kannattaisi tarkistaa esimerkiksi vuoden välein.

Sähköisen liiketoiminnan strategisia hyötyjä ovat mm. yrityskuvan ja yrityksen tunnettuuden kehittäminen, kokonaiset palvelukokonaisuudet asiakkaille ja asiakassuhteiden tiivistäminen, uudet liiketoimintamallit ja –alueet sekä uusien asiakkaiden, kumppaneiden ja työntekijöiden tavoittaminen verkon kautta. Operatiiviset hyödyt taasen ovat mm. kustannussäästöt, toiminnan rationalisoiminen, liikevaihdon lisääminen, toiminnan laadun kehittäminen. (Tekniikka&Talous 2.2.2007)

Lähteet:

Lukkari, J. 2.2.2007. Tekniikka & Talous –verkkolehti.

Phillips, P. 2003. E-business strategy, text and cases. Bell and Bain Ltd, Glasgow. England.

Tietoyhteiskunnan kehittämiskeskus ry. www.tieke.fi . Luettu 28.6.2010

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti