Kuluttajansuojalaki ja pakottavat lain säännökset
Internetiä koskevat kaikki samat lait ja asetukset kuin muutakin kauppaa. Kun asiakas ja sähköinen kauppa ovat suomalaisia, kuluttaja-asiakkaalla on Suomen kuluttajalainsäädännön ja henkilötietolainsäädännön mukaiset oikeudet.
Suomen kuluttajakauppaa sääntelee mm. kuluttajasuojalaki. Se koskee kulutushyödykkeiden tarjontaa, myyntiä ja muuta markkinointia elinkeinonharjoittajilta kuluttajille. Kuluttajasuojalain noudattaminen ei ole hankalaa ja tässä perustiedott, jotka tulisi pitää yleisön saatavilla jatkuvasti:
- Kuka tarjoaa?
- Mitä tarjotaan?
- Mitä maksaa?
- Millä ehdoilla?
- Palautus.
Yritysten välisessä sähköisen kaupan oikeudelliset kysymykset ovat erilaisia kuin kuluttajakaupassa, koska pakottavaa lainsäädäntöä on vain vähän. Pakottavaa lainsäädäntöä on esim. kilpailulainsäädännössä. Sähköisen kaupankäynnin oikeudellisena perustan ovat samat Suomen lait kuin muussakin kaupankäynnissä ja yritysten välisessä kaupassa vallitsee myös sopimusvapauden periaate.
Valmismatkalaki
Valmismatkalaki ja asetus valmismatkasta annettavista tiedoista (1085 / 1994) koskevat valmismatkojen markkinointia ja valmismatkoista tehtäviä sopimuksia. Etukäteen järjestetyt ja yhdistettyyn hintaan tarjotut matkailupalveluiden yhdistelmät, joihin sisältyvät kuljetus ja majoitus toinen näistä ja lisäksi muu kokonaisuuden kannalta olennainen matkailupalvelu, ovat valmismatkoja.
Itse lakia sovelletaan silloin, kun matkan tarjoaa matkailupalveluja muutoin kuin satunnaisesti järjestävä tai välittävä elinkeinonharjoittaja vastiketta vastaan ja matka kestää yli 24 tuntia tai sisältää majoituksen yön aikana. Valmismatkaelinkeinonharjoittajan rekisteröinnin edellytyksenä on, että yrittäjä on asettanut kuluttajavirastolle vakuuden konkurssin tai muun maksukyvyttömyytensä varalta.
Tietosuoja kuluttajalle suunnatussa verkkokaupassa
Tietosuojalla tarkoitetaan sitä, että rekisterissä olevan henkilön henkilötiedot ovat yrityksen rekisterissä oikein, eikä niitä käytetä tai luovuteta edelleen vastoin henkilön tahtoa. Henkilötietoja ovat henkilön nimi, osoite, ikä, sukupuoli ja kaikki muut henkilön ominaisuuksia ja elinolosuhteita kuvaavat tiedot. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että yritysten on saatava lupa asiakkaiden tietojen keräämiseen.
Tietosuoja määräytyy sen maan lakien mukaan missä tietoja käsitellään. Henkilötietojen luottamuksellinen käsittely ja oikeudettoman käytön estäminen ovat oleellisia asioita kuluttajien luottamuksen voittamiseksi.
Etämyyntisäännökset elinkeinonharjoittajan ja kuluttajan välisessä kaupassa
Posti- ja puhelinmyynti sekä tv- ja verkkokauppa ovat etämyyntiä. Etämyynti on kaupankäyntiä, jossa myyjä ja ostaja eivät ole yhtä aikaa paikalla. Ostopäätös tehdään kuvan, tekstin tai puheen antaman mielikuvan perusteella. Etämyynnissä onkin tämän vuoksi aina 14 vuorokauden kaupan peruuttamisoikeus.
Kuluttajansuojalaissa luetellaan kuitenkin ne tuotteet ja tuoteryhmät, joissa kuluttajalla ei ole peruutusoikeutta. Sellaisia ovat mm. yksittäistilatut ja kotiin kuljetetut päivittäistavarat, nopeasti pilaantuvat tuotteet, avatut sinetöidyt cd/dvd –levyt, mittatilaustavarat ja sanoma- ja aikakausilehdet, jos niitä ei ole myyty puhelimitse.
Etämyynnin määritelmä
Etämyynnillä tarkoitetaan tässä luvussa kulutushyödykkeen tarjoamista kuluttajalle elinkeinonharjoittajan järjestämän sellaisen etätarjontamenetelmän avulla, jossa sopimuksen tekemiseen ja sitä edeltävään markkinointiin käytetään yksinomaan yhtä tai useampaa etäviestintä.
Muotovapaus yritysten välisissä kaupankäynnin sopimuksissa
Sopimusvapaudella tarkoitetaan sitä, että sopimuksen osapuolet voivat vapaasti päättää sopimuksiensa oikeuksista ja velvollisuuksista ja lisäksi pääsääntönä on muotovapaus. Muotovapaus taasen tarkoittaa sitä, että laki ei määrää sopimuksen muotoa vaan yritykset voivat tehdä sopimuksensa parhaimmaksi katsomallaan tavalla ja sopijaosapuolille sopivassa muodossa vaikka suullisesti tai sähköisesti.
Lähteet:
Kuluttajavirasto. 2007. kuluttajavirasto . Luettu 28.6.2010
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti