keskiviikko 30. kesäkuuta 2010

Tehtävä 4 Kaupan arvoketju


Wikipedian mukaan arvoketju kuvaa jonkin hyödykkeen vaiheittaista jalostumista raaka-aineesta valmiiksi tuotteeksi. Jokainen arvoketjun vaihe, yksittäinen prosessi, nostaa tuotteen arvoa. Kun tiivistetään arvoketjuyhteistyötä ja optimoidaan materiaalivirtoja sekä hävikkiä jakeluketjun kaikissa vaiheissa, voidaan saada aikaiseksi säästöjä, parempi saatavuus ja tuoreemmat tuotteet asiakkaan näkökulmasta.

Tulevaisuudessa kauppa ja teollisuus tekevät nykyistä tiiviimpää yhteistyötä jakamalle keskenään informaatiota menekistä, ennusteistä, kapasiteetista ym. käyttäen standardoituja sähköisiä sanomaformaatteja. On myös pyrittävä automatisoimaan kaikki mahdolliset rutiinitehtävät mahdollisimman pitkälle, jotta henkilökunta voi keskittyä varsinaiseen asiakaspalveluun ja tuottavampiin tehtäviin.

Hyvä esimerkki on ERP -järjestelmät eli ERP -järjestelmällä integroidaan yrityksen eri toimintoja. Siihen voi sisältyä esimerkiksi palkanlaskenta, myynti, tilaukset, kirjanpito, ostoreskontra, myyntireskontra, varastonhallinta, tuotannonohjaus, projektien hallinta sekä erilaisia materiaalin hallintaan liittyviä sovelluksia. Kilpailun koveneminen on johtanut yhä kiihtyvämpään tarpeeseen saada tietoa yritystoiminnan eri osa-alueilta.
Esimerkkejä ERP -järjestelmistä:
  • Oracle
  • SAP
  • IBM
  • Microsoft Dynamics ratkaisut
  • Sonet
  • V10-ratkaisut
  • SysopenDigia
  • Nova
  • Liinos 6
  • Alpha Manager
Löysät pois on vanha sanonta ja se pätee tähän arvoketjumaailmaan. Yritysten tulisi tutkia omat liiketoimintaprosessinsa ja tehdä selvitys, kuinka saadaan ajansäästöä tehtyä lopettamalla päällekkäiset prosessit. Myöskin yritysten välinen yhteistyö olisi tärkeää, jotta voidaan muodostaa yhteisiä toimintoja eri yritysten välillä, jotka parantavat asiakkaiden kiinnostusta tuotteisiin ja palveluihin. Näistä näkyvä esimerkki on erilaiset järjestelmien rajapinnat. Kukin yritys tahollaan rakentaa omia järjestelmiään ajattelematta, että ne tulisi tutkia mahdollisten yhteistyömahdollisuusrajanpintojen kanssa yhteensopiviksi. Sitten on jo myöhäistä kun kallis investointi on valmis ja tulevaisuuden yhteistyötä ei voidakaan rakentaa sähköisesti tai yhteistyön saamiseksi joutuu jälleen tekemään kalliita investointeja.

Tästä hyvänä esimerkkinä voi mielestäni pitää eri hotellien ja hotelliketjujen omia järjestelmiä. Hotellivaraamoilla on vaikeuksia saada kaikki mahdolliset hotellit järjestelmiinsä mukaan, koska rajapinnat eivät ole sopivia järjestelmissä. Tämä aiheuttaa turhaa käsityötä ja vie aikaa ja lisää virheitä. Näin ollen tässä tapauksessa ainakin olisi hyvä olla olemassa tietynlainen standardi, joka vaadittaisin, jotta ei rakennettaisi järjestelmiä, jotka eivät ole yhteensopivia muiden järjestelmien kanssa. Teknisesti en tiedä, onko se mahdollista, mutta tämä vähentäisi käsityötä ja henkilöstökuluja yrityksissä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti