Wikipedian mukaan arvoketju kuvaa jonkin hyödykkeen vaiheittaista jalostumista raaka-aineesta valmiiksi tuotteeksi. Jokainen arvoketjun vaihe, yksittäinen prosessi, nostaa tuotteen arvoa. Kun tiivistetään arvoketjuyhteistyötä ja optimoidaan materiaalivirtoja sekä hävikkiä jakeluketjun kaikissa vaiheissa, voidaan saada aikaiseksi säästöjä, parempi saatavuus ja tuoreemmat tuotteet asiakkaan näkökulmasta.
Tulevaisuudessa kauppa ja teollisuus tekevät nykyistä tiiviimpää yhteistyötä jakamalle keskenään informaatiota menekistä, ennusteistä, kapasiteetista ym. käyttäen standardoituja sähköisiä sanomaformaatteja. On myös pyrittävä automatisoimaan kaikki mahdolliset rutiinitehtävät mahdollisimman pitkälle, jotta henkilökunta voi keskittyä varsinaiseen asiakaspalveluun ja tuottavampiin tehtäviin.
Esimerkkejä ERP -järjestelmistä:
- Oracle
- SAP
- IBM
- Microsoft Dynamics ratkaisut
- Sonet
- V10-ratkaisut
- SysopenDigia
- Nova
- Liinos 6
- Alpha Manager
Tästä hyvänä esimerkkinä voi mielestäni pitää eri hotellien ja hotelliketjujen omia järjestelmiä. Hotellivaraamoilla on vaikeuksia saada kaikki mahdolliset hotellit järjestelmiinsä mukaan, koska rajapinnat eivät ole sopivia järjestelmissä. Tämä aiheuttaa turhaa käsityötä ja vie aikaa ja lisää virheitä. Näin ollen tässä tapauksessa ainakin olisi hyvä olla olemassa tietynlainen standardi, joka vaadittaisin, jotta ei rakennettaisi järjestelmiä, jotka eivät ole yhteensopivia muiden järjestelmien kanssa. Teknisesti en tiedä, onko se mahdollista, mutta tämä vähentäisi käsityötä ja henkilöstökuluja yrityksissä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti